Statut Kongregacji Przemysłowo-Handlowej [wersja PDF]
Rozdział I
Postanowienia Ogólne
§ 1.
Kongregacja Przemysłowo-Handlowa, zwana dalej Izbą, utworzona została i działa zgodnie z ustawą z dnia 30 maja 1989 roku o izbach gospodarczych (Dz. U. nr 35, poz. 195 wraz z późniejszymi zmianami) i postanowieniami niniejszego statutu.
§ 2.
Izba jest organizacją samorządu gospodarczego zrzeszającą na zasadzie dobrowolności podmioty prowadzące działalność gospodarczą.
§ 3.
Izba posiada osobowość prawną.
§ 4.
Izba działa samodzielnie, zgodnie z Konstytucją Rzeczypospolitej Polskiej i przepisami prawa polskiego.
§ 5.
Siedzibą Izby jest miasto Warszawa.
Izba działa na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej i może reprezentować interesy zrzeszonych w niej członków w kraju i za granicą.
Rozdział II
Cele i zadania Izby oraz sposób i formy ich realizacji
§ 6.
Izba udziela pomocy i doradztwa zrzeszonym w niej podmiotom oraz tworzy warunki sprzyjające ich rozwojowi.
Izba będąc organizacją samorządu gospodarczego reprezentuje interesy gospodarcze zrzeszonych w niej podmiotów gospodarczych, w szczególności wobec organów państwowych i samorządów terytorialnych, w zakresie ich działalności w obszarze szeroko rozumianej ochrony polskiego rynku kierując się zasadą zrównoważonego rozwoju.
W swoich działaniach, Izba kieruje się zasadami etyki, przestrzegając normy powszechnie obowiązujące w gospodarce rynkowej.
§ 7.
- Do podstawowych zadań Izby w realizacji celów określonych w § 6 należy:
- prowadzenie działalności gospodarczej służącej realizacji zadań statutowych Izby, w szczególności usługowej i handlowej,
- opiniowanie programów i projektów związanych z funkcjonowaniem gospodarki oraz uczestniczenie w przygotowaniu aktów prawnych,
- podejmowanie inicjatyw legislacyjnych i dokonywanie ocen funkcjonowania przepisów prawnych oraz prowadzenie doradztwa,
- uczestniczenie w pracach instytucji opiniodawczo-doradczych,
- nawiązywanie i utrzymywanie stosunków z międzynarodowymi i zagranicznymi organizacjami i instytucjami,
- koordynacja działań służących uzyskiwaniu funduszy pomocowych,
- współpraca z samorządami terytorialnymi,
- prowadzenie działalności promocyjnej i wydawniczej w tym, ustalania nagród i wyróżnień, za osiągnięcia w dziedzinie polskiego przemysłu i handlu,
- organizowanie zbiorczych stoisk zainteresowanych członków Izby, na wystawach i targach międzynarodowych, krajowych i regionalnych w kraju i za granicą,
- prowadzenie działalności szkoleniowej,
- wykonywanie zadań powierzonych przez organy państwowe, instytucje, lub inne jednostki gospodarcze,
- ułatwianie i wspieranie inicjatyw gospodarczych swoich członków,
- organizowanie i stwarzanie warunków do rozstrzygania sporów w drodze postępowania polubownego i pojednawczego,
- współpraca ze środkami masowego przekazu,
- stworzenie listy ekspertów Kongregacji Przemysłowo - Handlowej.
- Izba realizuje określone w statucie cele i zadania poprzez:
- pracę organów Izby,
- współpracę z organami państwowymi, krajowymi i międzynarodowymi organizacjami społeczno-gospodarczymi,
- prowadzenie działalności informacyjnej, szkoleniowej, doradczej, promocyjnej.
- współpracę z artystami sztuki i kultury polskiej w zakresie promocji sektora MSP.
- Powiatowa struktura organizacyjna Izby stanowi podstawową jednostkę, realizującą jej statutowe zadania.
- Tworzenie struktur Wojewódzkich i Powiatowych Izby należy do kompetencji Rady Izby.
- Uchwała Rady Izby określa zakres działania, strukturę organizacyjną i zasady finansowania struktury Wojewódzkiej i Powiatowej Izby.
- Struktura Wojewódzka składa się z minimum 5 struktur powiatowych w danym województwie.
Rozdział III
Członkowie Izby, Ich Prawa i Obowiązki
§ 8.
Członkiem Izby może być każdy podmiot prowadzący działalność gospodarczą, z wyjątkiem osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą jako uboczne zajęcie zarobkowe.
Przyjęcie w poczet członków Izby następuje na podstawie Uchwały Rady Izby po złożeniu przez kandydata pisemnej deklaracji. W przypadku odmowy przyjęcia w poczet członków zainteresowany może odwołać się do Walnego Zgromadzenia w terminie 30 dni od daty otrzymania uchwały Rady.
Członkowie będący osobami prawnymi wykonują swe prawa i obowiązki przez swoich przedstawicieli.
§ 9.
Członkowie Izby mają prawo:
- wybierać i być wybieranymi do organów Izby,
- uczestniczyć we wszystkich formach działalności Izby,
- zgłaszać wnioski dotyczące działalności Izby,
- korzystać ze świadczeń Izby.
§ 10.
Członkowie Izby zobowiązani są:
- przestrzegać postanowień statutu oraz regulaminów i uchwał organów samorządowych Izby
- współdziałać w realizacji celów statutowych Izby,
- regularnie płacić składki członkowskie,
- brać czynny udział w pracach Izby.
§ 11.
- Członkostwo ustaje wskutek:
- dobrowolnego wystąpienia z Izby zgłoszonego na piśmie Zarządowi Izby, z uprzednim
- trzymiesięcznym wypowiedzeniem,
- skreślenia z listy członków Izby na podstawie uchwały Rady Izby o wykluczeniu z powodu zaprzestania działalności gospodarczej lub wszczęcia postępowania likwidacyjnego, czy też nie uiszczania składek członkowskich przez okres 3 miesięcy,
- wykluczenia w przypadku naruszenia postanowień § 10
- Od uchwały Rady o skreśleniu zainteresowany może wnieść odwołanie do Walnego Zgromadzenia w terminie 30 dni od daty otrzymania decyzji.
Rozdział IV
Organy Izby
§ 12.
- Organami Izby są:
- Walne Zgromadzenie Członków Izby,
- Rada Izby,
- Zarząd Izby.
- Kadencja Rady Izby i Zarządu trwa 4 lata, z tym że pierwsza kadencja trwa cztery miesiące.
- Organami uprawnionymi do reprezentowania Izby jest Zarząd Izby.
- Oświadczenia woli w imieniu Izby składają:
Prezes Zarządu - jednoosobowo lub dwaj członkowie z pzostałych członków Zarządu łącznie.
Rozdział V
Walne Zgromadzenie Członków Izby
§13.
Walne Zgromadzenie Członków Izby zwane w dalszej części Walnym zgromadzeniem, jest najwyższą władzą Izby rozstrzygającą we wszystkich sprawach należących do zakresu jej działania skierowanego na realizację celów statutowych.
Walne Zgromadzenie może być zwyczajne lub nadzwyczajne.
W przypadku nie odbycia się Walnego Zgromadzenia w pierwszym terminie Przewodniczący ma prawo zwołać drugie. Termin drugiego Walnego Zgromadzenia określi Przewodniczący, bądź Wiceprzewodniczący.
§ 14.
Walne Zgromadzenie Zwyczajne zwołuje Rada raz w roku w terminie do 30 kwietnia każdego roku.
§ 15.
Walne Zgromadzenie Nadzwyczajne zwoływane jest z inicjatywy Rady lub na wniosek co najmniej 20% członków Izby.
Walne Zgromadzenie Nadzwyczajne powinno rozpocząć obrady nie później niż w ciągu 45 dni od daty złożenia wymienionego w ust. 1 wniosku.
§ 16.
Każdy członek Izby posiada na Walnym Zgromadzeniu 1 głos.
§ 17.
W Walnym Zgromadzeniu biorą udział członkowie izby lub ich delegaci wybrani na Powiatowych i Wojewódzkich Zgromadzeniach Sprawozdawczo - Wyborczych Izby. Każdorazowo w Walnym
Zgromadzeniu Izby bierze udział nie więcej niż 250 członków lub Delegatów na Walne Zgromadzenie
Izby. Delegatami na Walne Zgromadzenie są członkowie Izby będący ustępującymi Władzami
Krajowymi (Rady Krajowej i Zarządu Krajowego) oraz pozostali wybrani demokratycznie na Powiatowych i Wojewódzkich Zgromadzeniach Sprawozdawczo - Wyborczych proporcjonalnie do liczby członków w ww. strukturze organizacyjnej.
W Walnym Zgromadzeniu mogą brać udział zaproszeni przez Zarząd goście, na wniosek członka Izby.
Uchwały Walnego Zgromadzenia zapadają zwykłą większością głosów, z zastrzeżeniem § 32, przy obecności co najmniej 50% członków w pierwszym terminie i zwykłą większością bez względu na liczbę obecnych członków w drugim terminie. Uchwały podpisuje Przewodniczący Rady lub jego zastępca i Przewodniczący Walnego Zgromadzenia.
§ 18.
Do kompetencji Walnego Zgromadzenia należy:
- uchwalanie wieloletnich programów działania Izby i planów gospodarczo-finansowych,
- wybór członków Rady i określenie zasad ich wynagradzania,
- uchwalanie regulaminów obrad Walnego Zgromadzenia,
- zatwierdzanie regulaminów działania Rady,
- zatwierdzanie sprawozdań Rady i Zarządu z działalności i sprawozdania finansowego,
- udzielanie absolutorium Radzie Izby i Zarządowi, uchwalanie Statutu i jego zmian,
- podejmowanie innych uchwał w sprawach nie przekazanych do kompetencji innych organów Izby oraz odwołań od decyzji tych organów,
- określenie najwyższej sumy zobowiązań oraz podejmowanie uchwał o podziale zysku lub o pokryciu strat,
- podejmowanie uchwał o likwidacji Izby,
- podejmowanie uchwał o nabywaniu i zbywaniu nieruchomości,
- wybór i odwoływanie Prezesa Zarządu Izby
Rozdział VI
Rada Izby
§ 19.
- Rada Izby, zwana dalej Radą, składa się z nie mniej od 5 i nie więcej niż 7 członków, reprezentujących podmioty gospodarcze zrzeszone w Izbie i wybranych przez Walne Zgromadzenie zwykłą większością głosów w głosowaniu tajnym.
- Wygaśnięcie mandatu członka Rady Izby następuje w przypadku:
- ustania członkostwa w Izbie podmiotu, który jest reprezentowany przez członka Rady,
- utraty umocowania członka Rady ze strony członka Izby,
- rezygnacji z pełnienia funkcji w Radzie.
§ 20.
- Rada odbywa posiedzenie co najmniej cztery razy w roku.
- Posiedzenie Rady zwołuje Przewodniczący Rady z własnej inicjatywy, na wniosek połowy członków Rady lub Prezesa Zarządu Izby.
- Posiedzeniom Rady przewodniczy z urzędu Przewodniczący Rady, lub upoważniony przez niego członek Prezydium Rady.
- W posiedzeniach Rady może uczestniczyć Zarząd.
- Rada pracuje na podstawie regulaminu uchwalonego przez Walne Zgromadzenie.
§ 21.
Uchwały Rady zapadają zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy jej członków. W razie równości głosów decyduje głos Przewodniczącego lub osoby zastępującej go.
Uchwały Rady mogą być podejmowane na jej posiedzeniach lub w formie głosowania pisemnego, o ile wszyscy członkowie Rady wyrażą zgodę na tę formę głosowania.
§ 22.
Głosowanie na posiedzeniach Rady jest jawne, jeżeli przewodniczący obrad nie zarządzi innej formy głosowania.
Tajne głosowanie zarządza się na wniosek choćby jednego członka Rady.
Wybór i odwołanie Członków Zarządu odbywa się w głosowaniu tajnym.
§ 23.
Członkowie Rady mają prawo do zgłaszania zdania odrębnego na piśmie. Uzasadnienie takie należy dołączyć do protokołu z posiedzeń Rady, jeżeli zostało złożone w Zarządzie Izby w ciągu trzech dni od daty posiedzenia.
§ 24.
Do kompetencji Rady należy:
- wykonywanie uchwał Walnego Zgromadzenia,
- podejmowanie decyzji w sprawach finansowych Izby w zakresie powyżej 2 % aktywów netto, nie mniej niż 10.000 zł.
- zatwierdzanie rocznych programów działania Izby i planów gospodarczo-finansowych,
- badanie sprawozdania finansowego,
- zwoływanie Walnych Zgromadzeń,
- wybór Przewodniczącego, Wiceprzewodniczącego i Sekretarza Rady spośród członków Rady, którzy stanowią Prezydium Rady,
- uzupełnianie składu - w przypadku zmniejszenia się liczby członków Rady w trakcie kadencji – do pełnego składu Rady spośród członków Izby, którzy uzyskali kolejną największą liczbę głosów,
- podejmowanie uchwał w sprawie przyjęć w poczet członków Izby, skreślenia lub wykluczenia,
- zatwierdzanie regulaminu Zarządu,
- powoływanie i odwoływanie członków Zarządu oraz ustalanie zasad ich wynagradzania,
- zatwierdzanie struktury organizacyjnej Zarządu,
- podejmowanie decyzji o utworzeniu lub likwidacji jednostek wyodrębnionych Izby.
Rozdział VII
Zarząd Izby
§ 25.
- Zarząd Izby, zwany dalej Zarządem jest organem wykonawczym Izby i składa się z Prezesa Izby, od trzech do siedmiu wiceprezesów i skarbnika.
- Członków Zarządu powołuje i odwołuje Rada spoza grona jej członków.
- Do kompetencji Zarządu Izby w szczególności należy:
- kierowanie pracami Izby,
- reprezentowanie Izby na zewnątrz,
- występowanie z wnioskiem Prezesa Zarządu do Przewodniczącego Rady o zwołanie posiedzenia doraźnego Rady,
- zawiadamianie członków Izby o terminie, miejscu i porządku obrad Walnego Zgromadzenia, co najmniej 14 dni wcześniej,
- prowadzenie prac przygotowawczych i wykonawczych wynikających z zakresu działalności i zadań określonych przez inne organy statutowe Izby.
- Pracami Zarządu kieruje Prezes Zarządu, powołany przez Walne Zgromadzenie.
- Prezes Zarządu Izby nadzoruje pracę jednostek wyodrębnionych Izby, mogących działać na zasadzie wewnętrznego rozrachunku gospodarczego.
- Zarząd ponosi odpowiedzialność za działalność prowadzoną przez Izbę oraz za wykonywanie uchwał Rady i Walnego Zgromadzenia, a także przestrzeganie zasad działania Izby zgodnie z postanowieniami ustawy i statutu.
Rozdział VIII
Sposób ustalania wysokości składek i ich wpłaty
§ 26.
Członkowie Izby zobowiązani są do systematycznego wnoszenia składek członkowskich na konto lub do kasy Izby. Wpłaty należy dokonywać za kwartał z góry do dnia ostatniego miesiąca poprzedzającego dany okres płatności,
Walne Zgromadzenie ustala wysokość składek członkowskich na dany rok sprawozdawczy,
Rozdział IX
Majątek i gospodarka finansowa Izb
§ 27.
Dochody Izby pochodzą z następujących źródeł:
- wpisowego,
- rocznych składek członkowskich,
- dochodów z własnej działalności gospodarczej oraz dochodów z majątku Izby,
- subwencji, spadków darowizn i zapisów od innych osób fizycznych i prawnych.
§ 28.
Plan finansowo-gospodarczy przygotowany przez Zarząd Izby na okres roku kalendarzowego uchwala Rada.
- W skład planu finansowo-gospodarczego Izby wchodzą również wyniki działalności gospodarczej jednostek wyodrębnionych.
- W przypadku rozszerzenia - w ciągu roku kalendarzowego - działalności Izby bądź poniesienia innych kosztów wymagających zwiększenia budżetu, Zarząd przedstawia Radzie projekty zmian planu finansowo-gospodarczego.
§ 29.
Izba tworzy następujące fundusze:
- statutowy służący finansowaniu działalności Izby,
- inne wynikające z uchwał Walnego Zgromadzenia.
§ 30.
Zasady korzystania przez członków z działalności Izby określa Rada.
Opłaty za świadczone usługi dla członków Izby powinny zawierać rabat.
Rozdział X
Współpraca z innymi Izbami i organizacjami
§ 31.
Zakres i formy współpracy Izby z innymi izbami i organizacjami w granicach ustawowo i statutowo określonych ustala Rada.
Rozdział XI
Zmiana Statutu i Rozwiązanie Izby
§ 32.
Uchwały w sprawie zmian statutu Izby lub jej likwidacji podejmuje Walne Zgromadzenie większością 2/3 głosów przy obecności, co najmniej 2/3 uprawnionych do głosowania w pierwszym terminie i większością 2/3 głosów - bez względu na liczbę obecnych w drugim terminie.
§ 33.
W przypadku podjęcia uchwały o likwidacji Izby, Walne Zgromadzenie powołuje likwidatora i ustala, na jakie cele powinien być przeznaczony majątek Izby. Uchwała taka podlega zgłoszeniu sądowi rejestrowemu.
W razie braku środków finansowych koszty likwidacji Izby pokrywa się ze środków jej członków do wysokości rocznej składki.